Αντιμετώπιση διαταραχών στην επικοινωνία εκπαιδευτικού και γονέων

family-school1

Σε περίπτωση που εμφανιστούν κάποιες διαταραχές στην επικοινωνία,

αυτές μπορούν να αντιμετωπιστούν από τους μετέχοντες, εάν ακολουθήσουν την παρακάτω διαδικασία:

Αντίληψη της διαταραχής: Διαταραχή είναι η υποκειμενική αντίληψη μιας κατάστασης και έτσι οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί κατά τη γενίκευση των απόψεών μας και να γνωρίζουμε ότι η αντίληψή μας επηρεάζεται και από τις προεμπειρίες, που κατά την ενσωμάτωση νέων στοιχείων στη συμπεριφορά μας δρουν ανασταλτικά.

Αποδεκτή κοινοποίηση της διαταραχής: Όταν μας ενοχλεί κάτι στη συμπεριφορά, στις αντιλήψεις κ.ο.κ του συνομιλητή μας, καλό είναι η γνωστοποίηση της ενόχλησης αυτής να μην εκφράζεται με κάποιες επιπλήξεις ή καταλογισμό ευθυνών στο πρόσωπό του. Σε αντίθετη περίπτωση αναγκάζουμε το συνομιλητή μας να αμυνθεί και με τον τρόπο αυτό μειώνεται η προθυμία του για συνεργασία.

Διεργασία κατανόησης: Τα αίτια μιας διαταραχής θα έπρεπε αρχικά να αναζητούνται στον εαυτό μας. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται ο κίνδυνος να εμφανιστεί στο συνομιλητή μας μια στρατηγική άμυνας, ενώ ταυτόχρονα εδραιώνεται η σχέση και προωθείται η κοινή αναζήτηση των αιτιών της διαταραχής.

Επεξεργασία λύσεων: Το κέντρο βάρους της επικοινωνίας στη φάση αυτή βρίσκεται στην παρουσίαση και διασαφήνιση των απόψεων και των δυνατοτήτων δράσης. Είναι σωστό να γνωστοποιείται είτε η αποδοχή είτε η απόρριψη αυτών, για να καθίσταται σαφής η έκβαση των συνομιλιών.

Αποδοχή της αδυναμίας ανεύρεσης κοινής αποδεκτής λύσης: Όλα τα προβλήματα δεν είναι δυνατόν να επιλύονται πάντοτε. Οι ευκαιρίες, όμως, για μελλοντική διευθέτηση των προβλημάτων είναι καλό να παραμένουν ανοιχτές.

Αν οι μετέχοντες σε μια διαπροσωπική σχέση προσανατολίζουν τη συμπεριφορά τους σύμφωνα με τις παραπάνω προτάσεις, τότε οι πιθανές διαταραχές θα τους επιβαρύνουν σε λιγότερο βαθμό. Εάν οι διαταραχές θεωρούνται ως κάτι το φυσιολογικό και αναπόσπαστο μέρος των διαπροσωπικών συγκρούσεων, η επίλυση αυτών επιτυγχάνεται ευκολότερα.

your-psychology.gr

Related Articles

Back to top button